Börja utforma din logotyp

10 bästa transportlogotyper som kan inspirera dig till din egen design

Publicerad: 2021-01-25

Vid någon tidpunkt behöver alla en transporttjänst. Oavsett om de skickar kommersiella varor till ett annat land eller levererar mormors födelsedagspresent till nästa stad, tillhandahåller transportföretag en välbehövlig tjänst som vi alla behöver. Det är en av anledningarna till att transportlogotyper är så viktiga — alla som ser dem är potentiella kunder. 

Så vad gör en bra transportlogotyp till en bra logotyp? Och hur kan du utforma en själv? I den här guiden förklarar vi allt du behöver veta för att designa din egen transportlogotyp. Låt’oss börja med en djupgående titt på de 10 bästa transportlogotyperna så att du vet vart du ska.

 

1. FedEx logotyp Design

 

Fedex logotypdesign

 

FedEx logotyp är lite av en legend bland logotypdesigners. För det första är alla grunderna väl hanterade: typografin är tydlig och fet, bokstäverna är smart placerade för att spara utrymme, blått och guld är en av de bästa färgkombinationerna för logotyper, osv. Dessa gör det till en bra logotyp, men det som gör det till en fantastisk logotyp är lite mer subtilt, nästan en hemlighet: pilen mellan det andra E och X.

Denna pil fungerar på många olika nivåer. Till att börja med stannar glädjen som betraktaren känner när han eller hon upptäcker den kvar hos honom eller henne varje gång han eller hon ser logotypen. Det är en gåva som fortsätter att ge. Det’finns också den subliminala nyansen — pilen representerar rörelse för transport. Allt som allt kan ett påskägg i din logotyp öka trivseln, minnet och kommunikationen.

 

2. UPS Logotyp Design

Ups logo design

FedEx-konkurrenten UPS har också en inspirerande logotyp, men av andra skäl. Först finns det’färgschemat. Som vi förklarade i vår varumärkesguide om the meanings of colors representerar brunt pålitlighet (som ett robust träd eller marken under våra fötter), medan gult representerar vänlighet och munterhet. Som ett företag som du anförtror dina personliga föremål är dessa uppfattningar värdefulla i transportbranschen. 

Då finns’sköldformen, som symboliserar skydd och styrka — en annan viktig egenskap i ett transportvarumärke. Lägg därtill den uppriktiga bokstaven och de dynamiska kurvorna i toppen för att skapa stil, och du har ett bra exempel på de bästa transportlogotyperna.

 

3. MSC Logo Design

Msc logo design


Mediterranean Shipping Company (MSC) är inte lika känt som FedEx eller UPS, men sysslar mest med frakttransporter på vatten. Hur kan vi vara säkra? Vågorna i logotypen är ett tydligt tecken, och även personer som ser den för första gången kan gissa sig till vilken bransch de är verksamma inom. Sådana bilder kan vara en bra signal och en påminnelse för människor om man inte är välkänd. 

Likt UPS använder MSC en bokstavslogotyp för att visa sina varumärkesinitialer. Även de använder gult för vänlighet, men parar det med ett mer självsäkert svart. Färgen svart kan vara lite kraftfull, så de valde små bokstäver som ett sätt att verka mer lättsamma. 

 

4. Hapag-Lloyd Logotyp Design

 

Hapag lloyds logotyp

 

Hapag-Lloyds transportlogotyp visar på en vanlig designteknik som kan användas i alla branscher: att kombinera namnets initialer på ett kreativt och minnesvärt sätt. I det här fallet är L:et lite dolt, men det bidrar till det roliga, som FedEx-pilen. 

Färgen blå representerar förtroende, och i mörkare nyanser som denna även kompetens och skicklighet. Detta spelar in på det förtroende som är förknippat med transportbranschen och att överlämna sina ägodelar.

 

5. DHL Logotyp Design

Dhl logo design

DHL visar upp en teknik som är vanlig i best travel logos, och av samma anledning: de upprepade parallella linjerna lurar ögat på ett sätt som tyder på rörelse. Detta är en designtaktik som ofta används i serier och tecknade serier för att få statiska bilder att verka livligare — perfekt för ett transportföretag som alltid är i rörelse! 

DHL fördjupar detta tema genom att lägga till en horisontell linje genom sin lettermark-logotyp, på ett sätt som är intressant och lämnar ett intryck. Den här typen av unik stil är bra ledtrådar och fungerar bra för att skilja din logotyp från alla andra. 

Det är också värt att notera färgerna: gult igen för vänlighet, men också rött för brådska. Rött är ett vanligt val inom transportbranschen för att visa kunderna att deras paket är viktiga.

 

6. Venture Logistics Logotyp Design

 

Design av Ventures logotyp

 

Medan DHL använder parallella linjer på ett konventionellt sätt tar Venture Logistics dem till en helt ny nivå. Vertikala och snedställda linjer ger fortfarande en känsla av rörelse, men som vi förklarar i vår guide on using shapes to designs logos, ändrar riktningen betydelsen. Horisontella linjer antyder stabilitet och att man är jordad, medan vertikala linjer antyder framgång och välstånd.

Det som är intressant med Venture Logistics logotyp är designen, det är inte bara en linje eller ens tre parallella linjer, utan det finns tomma utrymmen som är inskurna i dem för att ge ett intryck av hjul och djup. Den röda färgen ger återigen en känsla av brådska för att försäkra kunderna om att deras paket är i goda händer. 

 

7. Hutt Logo Design

Hutt logo design
 

Hutt Trucking Company har en enkel logotyp, men ändå effektiv. den är mer abstrakt, utan någon tydlig symbolik, men formerna talar sitt tydliga språk. Den raka, blockiga och kantiga designen betecknar alla styrka och säkerhet — inga kurvor eller ens lutningar för att mjuka upp det.  

Vi ser också två återkommande färger, rött och svart. Det är de två kraftfullaste färgerna vi har att arbeta med, och att kombinera dem ger ett intryck av makt och dominans. Det’är inte ett färgschema som passar alla varumärken — det’är kontraintuitivt om du’går för vänligt och avslappnat — men det hjälper till att ge kunderna en viss trygghet i transportbranschen.

 

8. XPO Logistics Logotyp Design

Xpo logistics logo design

XPO Logistics är en ganska enkel logotyp, men ett bra exempel på att man inte behöver några flashiga bilder för att göra en bra transportlogotyp. Det första man lägger märke till är färgerna: rött och svart, för samma effekt som Hutt. 

Men när man tittar närmare märker man att det händer mycket med typografin. Utrymmet mellan bokstäverna är nästan obefintligt, vilket komprimerar logotypen så att den’inte blir för stor. Teckenstilen är också minimalistisk: utan serifer och inga punkter i I. T:et är också stiliserat med en skarp spets för att öka minnesbarheten, en teknik som vi först beskrev i vår 10 bästa tekniska logotyper. 

 

9. Lineage Logotyp Design

Lineage logo design

Lineage avviker från traditionerna för andra transportlogotyper, men det gör att det sticker ut. Det är till exempel den enda logotypen på vår lista som använder grönt, för att inte tala om att den är den enda som använder ett serif-typsnitt. Dessa egenheter hjälper Lineage att skilja sig från flocken, en viktig uppgift för alla logotyper. 

Hur som helst följer Lineage ändå vissa konventioner, som den sköldformade logotypen. Precis som UPS antyder skölden att de’skyddar dina varor under transporten. Men den verkliga höjdpunkten i den här logotypen är hur triangelmönstret smälter samman med olika färgnyanser — denna konstnärliga touch stannar kvar hos dig. 

 

10. Maersk Logotyp Design

Maersk logo design

Slutligen har vi Maersk, vars logotyp är helt enkel. Generellt sett gör stjärnor bra logotyper för alla branscher — den ständiga riktningsförändringen gör den rolig och finurlig, medan de skarpa punkterna och raka linjerna ger den en viss auktoritet och energi. 

Maersk använder en ljus nyans av blått för att visa tillit och välkomnande, men den blockiga, raka uthyrningen i en djärv svart kompenserar genom att lägga till lite allvar. Du’kommer också att lägga märke till det kombinerade A och E, samma behandling som XPO Logistics gav sitt T för att göra sin logotyp mer minnesvärd. 

 

3 experttips för att utforma din transportlogotyp

 

Nu när du har sett de effektiva teknikerna i praktiken kan vi gå djupt in på vad du kan ta med dig från de 10 bästa transportlogotyperna. Ha de tre tipsen nedan i åtanke när du utformar din egen transportlogotyp. 

 

1. Använd färger för att dämpa rädslor

 

Transportbranschen kan vara skrämmande från kundens sida — du överlämnar i princip din egendom och dina pengar till en främling och hoppas på det bästa. Just därför handlar så mycket av logotypdesignen inom transportsektorn om att visa styrka och dämpa rädslor. 

Ett av de säkraste sätten för din logotyp att ingjuta förtroende är att använda rätt färger. Om du vill vara pålitlig fungerar blått bäst; ljusare nyanser framstår som avslappnade och inbjudande, medan mörkare nyanser antyder lämplighet. Om du vill visa att du är angelägen och alert är rött det bästa valet. Svart ger makt och auktoritet. Vänlighet, gul. 

 

2. Pålitliga former: Sköldar och fyrkanter

 

Färger är inte det enda verktyget för att kommunicera styrka i din logotyp. Vissa former — särskilt kvadrater, rektanglar och sköldar — ger automatiskt stabilitet och säkerhet. Skölden visar särskilt ditt engagemang för skydd, i det här fallet för att skydda dina kunders varor. 

Problemet med rektangulära former är att de kan framstå som alltför formella eller stela. För att mildra detta kan du lägga till några kurvor eller rundade hörn för att mildra de mer aggressiva elementen. Titta bara på toppen av UPSlogotypen eller sidorna på Lineage-logotypen, så ser du en liten krökning som gör att varumärkena verkar lite mer tillgängliga. 

 

3. Ange ditt namn

 

Med all respekt, transport är inte precis en rolig bransch. Det är därför transportlogotyper måste anstränga sig extra mycket för att bli ihågkomna. Kunderna känner inte alltid den personliga kontakten som de gör med modelogotyper eller sports logos. 

Det är därför bra att ange ditt namn i logotypen, ofta med hjälp av en ordmärkeslogotyp (logotypbilden är en stiliserad version av ditt företagsnamn, som FedEx eller XPO Logistics) eller en monogramlogotyp (logotypbilden är initialerna till ditt företagsnamn, som UPS, MSC eller DHL. 

Var bara kreativ när det gäller den typografi du använder — det’är ett värdefullt tillfälle att visa upp din varumärkespersonlighet. Försök att ge en eller två bokstäver en unik twist och använd en stil som passar den typ av varumärke du vill vara. 

 

Hur man utformar en transportlogotyp 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv transportlogotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: du kan anlita någon som designar den åt dig eller du kan designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 

 

Hyra en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har en dålig rykte för att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som kände att de blev lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Och även om du har pengar att avvara kan det vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

 

Logogenies logotyptillverkare

 

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ har tekniken numera utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett online logo design tool like logogenie. 

I vår digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din mall är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 
 


Det är bara att välja den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och anpassa dina val till: 

 

- Huvudbilder
- Företagets namn och slogan
- Typsnitt och typografi
- Färgschema
- Storlekar på text och bilder
- Placering av text och bilder
- Lägg till nya ikoner
- Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbågsblad, sköldkammar, böcker, examensmössor med mera. 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide’s guide för att använda Logogenie. Här förklaras alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur man redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra och fulländar typografin. 

Med hjälp av en DIY-logotypframställare som Logogenie kan du skapa en logotyp på professionell nivå på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt. 

Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners.

 

Kolla in våra andra artiklar

x