Börja utforma din logotyp

10 bästa logotyper för hälsovård och hur du utformar din egen logotyp

Publicerad: 2020-12-14

HälsovÃ¥rdspersonal spenderar Ã¥ratal med att studera människokroppens detaljer och invecklade detaljer — om de bara hade samma sakkunskap när det gäller logotypdesign! Privatpraktiserande läkare, specialister som hjärt- eller ögonläkare och medicinska företag som laboratorier eller apotek behöver logotyper precis som alla andra företag. Och för dem som precis har börjat kan de behöva designa logotypen själva. 

Om du’är intresserad av att designa en hälsologotyp själv men inte vet hur, har vi’skrivit den här guiden bara för dig. Först tittar vi’pÃ¥ 10 av de bästa hälsologotyperna, uppdelade efter omrÃ¥de eller specialisering, sÃ¥ att du kan se hur de mest effektiva designteknikerna inom hälsobranschen ser ut. Sedan dyker vi ner i specifika tekniker som du ocksÃ¥ kan tillämpa — även om du aldrig har designat en logotyp tidigare! 


1. Bästa logotyp för läkare och privatpraktiserande läkare

 

Pyramid Builders logo


För det första ser vi att denna läkargrupp använder sig av ett par vanliga trender i logotyper för hälsovÃ¥rd: det medicinska korset och blÃ¥aktiga färger. 

För logotyper inom hälsovÃ¥rd är bildsprÃ¥ket viktigt — du behöver nÃ¥got i din logotyp för att beteckna vad du gör, i det här fallet är det’det medicinska korset. Färgen blÃ¥ är mer ett val för komfort; det är en vänlig och inbjudande färg, vilket mildrar en del av rädslan för att gÃ¥ till läkaren. 

Läkargruppen TotalCare använder ocksÃ¥ en cirkel som en parallell till sitt namn (den oändliga cirkelns form betecknar totalitet). Användningen av kurvor, avrundade hörn och den seriefria typografin bidrar ocksÃ¥ till den lugnande och vänliga tonen som de strävar efter. 


2. Bästa logotyperna för kardiologi och hjärtan

 

Pyramid Builders logo

Kardiologer och hjärtläkare använder ofta samma trender för sina logotyper. Man ser ofta hjärtformen — inte en verklig hjärtform, utan den tecknade. Det’är ocksÃ¥ vanligt att använda färgen röd, som bÃ¥de symboliserar hjärtorganets röda färg och visar pÃ¥ hur brÃ¥dskande och viktigt det är med hjärthälsa. 

I logotypen ovan ingÃ¥r ocksÃ¥ en linje för hjärtmonitor (EKG). Även om de skarpa spikarna gÃ¥r emot de andra lugnande visuella bilderna är det för kardiologi’en tydlig signal om vilken typ av företag du är. 


3. Bästa logotypen för optik och ögonhälsa

 

Pyramid Builders logo

Optometrister, optiker och ögonläkare använder ofta bilder av ögon — en populär logotypikon för alla branscher. Ögat passar bra för logotyper pÃ¥ grund av dess upprepning av cirklar och kurvor, vilket som nämnts skapar mer lugnande och vänliga mönster. 

McKeons i synnerhet använder sin ögonlogotyp väl. De förstärker de lugnande kurvorna genom att lägga till extras, och de mÃ¥lar hela bilden i nyanser av blÃ¥tt, en färg som är ett val för medicinska branscher. 

 

4. Bästa logotypen för öron, näsa och hals

Pyramid Builders logo

Läkare för öron, näsa och hals har extra utmaningar när det gäller logotyper; det är inte lätt att ta hand om dessa delar av kroppen. Essential ENT-firman hittade dock ett bra sätt — de handritade slingorna i de relevanta omrÃ¥dena ger dem ett mer lättsamt utseende, samtidigt som de betonar deras specialitet. 

För att fÃ¥ en extra effekt har de skuggat in de relevanta omrÃ¥dena i tvärsnittsansiktet i sin logotyp. Detta förtydligar vilken typ av medicin de utövar, om inte enbart slingorna var tydliga. 


5. Bästa logotyp för tandläkare

 

Pyramid Builders logo


TandvÃ¥rd och tandvÃ¥rdsföretag använder nästan alltid bilder av en tand i sina logotyper. Nyckeln till att utforma en logotyp för tandläkare är därför att fÃ¥ den att sticka ut frÃ¥n alla andra logotyper för tandläkare. Typiskt sett innebär detta att man gör nÃ¥got kreativt och originellt med tandformen — som hur Observatoriet använder ett dynamiskt visuellt mönster och okonventionella färger. 

Det är värt att nämna att de raka linjerna och rektangulära mönstren inte är typiska för andra logotyper inom hälsovÃ¥rden. Designern valde en konstnärlig stil som inte är vanlig inom hälsobranschen för att sticka ut — och det fungerar! 


6. Bästa laboratorielogotypen

 

Pyramid Builders logo


Medicinska laboratorier, särskilt de som arbetar med DNA, brukar använda bilder av mikroskop eller DNA-strängar i sina logotyper. Precis som för tandläkarfirmor gäller det att fÃ¥ dem att sticka ut genom att göra nÃ¥got nytt. Ta Trend, som använder DNA-strängens form i sitt namn (lägg märke till den mästerliga användningen av skuggning för att skapa bokstaven E). 

Det här specifika laboratoriet vill ha en mer avancerad look än de flesta andra hälsovÃ¥rdsföretag. Deras användning av färgen svart, skarpa spikiga kanter och inkonsekventa versaler fungerar för deras speciella varumärke, men kan vara malplacerad i mer traditionella hälsologotyper. 


7. Bästa logotypen för sjukgymnastik

 

Pyramid Builders logo


Som ett medicinskt omrÃ¥de som i hög grad handlar om rörelse och mobilisering använder fysioterapi, eller sjukgymnastik, mycket kroppssymboler i sina logotyper. VÃ¥r favorit är logotypen för Equilibria, som kombinerar kroppsbilder, lugnande kurvor, en cool färgskala och originalitet. Resultatet är en logotyp som inte bara är estetiskt tilltalande att titta pÃ¥, utan som ocksÃ¥ tydligt visar vilken typ av medicinsk praktik de bedriver. 

 

8. Bästa logotyp för psykologi

 

Pyramid Builders logo


Psykologin i sig är abstrakt, sÃ¥ det är praktiskt taget omöjligt att utforma en logotyp som omedelbart kommunicerar “psykologi.” Snarare omfamnar de flesta psykologer det abstrakta — deras logotyper tenderar att vara mer konstnärliga och experimentella än de formella logotyperna inom omrÃ¥den som tandvÃ¥rd. 

Logotypen för Dana Moriarty, till exempel, är inte olik ett modernt konstverk. Särskilt asymmetrin och användningen av färg skulle vara malplacerad i andra logotyper inom hälsovÃ¥rden, men för psykologi är den perfekt. Men trots färgskalan ligger de flesta färgerna i det svala spektrumet, i linje med standarden för andra hälsologotyper. 

 

9. Bästa logotyper för medicinsk cannabis

 

Pyramid Builders logo


Den senaste nyheten pÃ¥ det medicinska omrÃ¥det är cannabis, som i de flesta länder legaliserades nyligen (eller inte alls i andra länder). Logotyper för medicinsk cannabis följer vanligtvis den traditionella tekniken för andra hälsologotyper — de mÃ¥ste fortfarande normalisera sin bransch i mÃ¥nga kunders ögon, sÃ¥ de tenderar att göra detta enligt boken för att inte röra vid fjädrar. 

Det finns dock nÃ¥gra anmärkningsvärda undantag. Till exempel ser man att färgen grönt används mycket i logotyper för medicinsk cannabis, en färg som länge förknippats med marijuana (av uppenbara skäl). Man ser ocksÃ¥ ofta en konvergens mellan medicinska bilder och marijuana-bilder, som cannabisbladet/stetoskop-hybriden i logotypen ovan. 

 

10. Bästa apotekslogotyp

 

Pyramid Builders logo

Apotek följer i stort sett samma bästa praxis som andra hälsologotyper, även om de har andra ikoner och emblem än andra medicinska omrÃ¥den. Den vanligaste är mortel och stöt, en klassisk symbol för medicintillverkning med rötter i en avlägsen mänsklig historia. (Piller är ocksÃ¥ normala, men inte lika populära; piller kan ha negativa konnotationer för vissa kunder). 

OcksÃ¥ om du’ska använda de populära ikonerna som mortel och stöt är nyckeln att differentiera dig. Canadian Valley pharmacy använder en unik minimalistisk stil för sin logotyp, som är tillräckligt enkel för att man ska förstÃ¥ vad de gör, men tillräckligt intressant för att vara minnesvärd. 

 

3 experttips för att utforma din hälsologo

 

Vill du veta hur du designar din egen logotyp för hälsa? Här är tre experttips för logotyper inom medicinska omrÃ¥den. 

 

1. Använd bilder för att visa din specialisering

 

En av fördelarna med en bra logotyp (oavsett bransch) är enkel kommunikation. När du är ett nytt företag eller varumärke vill du att alla ska veta vem du är och vad du gör, och eftersom människor är visuella varelser är det alltid mer effektivt att visa än att berätta. Logotyper är utmärkta för detta eftersom de kan visa vilken typ av företag du är på en bråkdel av en sekund, till och med på avstånd, utan att det behövs ord eller förklaringar.

Det gäller dubbelt sÃ¥ mycket för medicinska yrken — även om du förklarar det för dem kommer vissa människor inte att känna till skillnaden mellan en fotvÃ¥rdare och en barnläkare. SÃ¥ det mest effektiva sättet att kommunicera din specialisering är att använda sammanhängande bilder: en fot för en fotterapeut, ett barn för en barnläkare och sÃ¥ vidare. 

Om du tittar på de bästa logotyperna inom hälsovård ovan ser du att de flesta av dem använder bilder som är relaterade till deras områden. Även allmänläkare kan använda sig av allmän symbolik: det medicinska korset är ett populärt sådant, liksom stetoskopet. Försök att använda en bild i din logotyp som berättar exakt vad du gör, utan att säga ett ord.

 

2. Lugnande former

 

Ingen gillar att gÃ¥ till doktorn i verkligheten. Det är ofta förknippat med smärta och sjukdom, och även om du bara besöker nÃ¥gon annan som är sjuk finns det fortfarande en negativ innebörd. De bästa medicinska varumärkena är medvetna om detta och vidtar sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥tgärder som möjligt för att minska stressen i samband med deras tjänster. 

Det sträcker sig ända ner till logotypen, där medicinska varumärken använder rätt grafisk design för att pÃ¥verka hur människor uppfattar dem. Olika former har olika känslomässiga konnotationer, dvs. kurvor är vänliga och lekfulla, medan raka, kantiga rektanglar är mer formella och motsägelsefulla. 

Health logo design föredrar mjuka och lugnande former, som ett sätt att hjälpa patienterna att slappna av. Du behöver inte vara en professionell designer för att veta vilka former som kommunicerar vad — läs bara vÃ¥r guide till att använda former i logodesign, och se vilka visuella element som bäst matchar ditt varumärkes personlighet. 

 

3. Håll dig till standardfärgerna

 

Som former har sina egna subtila känslomässiga konnotationer, så har även färger det. De flesta grafiska formgivare har studerat färgteori så att de vet vilka färger de ska använda för att skapa rätt stämning. Det är därför som färgerna är så viktiga, de påverkar hur människor uppfattar dig.

När det gäller logotyper för hälsovÃ¥rd finns det dock mer att ta hänsyn till än varumärkets personlighet. För det första vill du försöka försöka slappna av dina patienter, samma resonemang bakom användningen av lugnande former. Det är därför man ser mycket blÃ¥tt; den vänligaste färgen, blÃ¥tt hjälper till att vinna människors förtroende och tenderar att vara mer lugnande. 

Men när det gäller medicinska industrier vill man ocksÃ¥ framstÃ¥ som effektiv och professionell — ibland ber man trots allt människor att lägga sina liv i ens händer. Det är därför man ofta ser vitt förknippat med medicinska varumärken — vitt är färgen pÃ¥ sterilitet och renlighet, liksom dygd och moralisk godhet. Tänk pÃ¥ det sÃ¥ här: hur skulle du känna dig om du gick in pÃ¥ ett sjukhus som var helt svart? 

Enstaka gÃ¥nger ser du ocksÃ¥ rött med hälsologotyper. Rött är färgen pÃ¥ brÃ¥dska och vitalitet — passande för den medicinska industrin, men hjälper inte direkt människor att lugna ner sig. Det är därför som hälsologotyper endast bör använda rött under vissa omständigheter, till exempel inom omrÃ¥den med höga insatser som kardiologi. 

Om du vill avvika frÃ¥n de vanliga färgerna som blÃ¥tt, vitt och rött föreslÃ¥r vi att du hÃ¥ller dig till svala färger: blÃ¥tt, lila och en del grönt. Kalla färger är mer avslappnande än varma färger som rött, gult och orange, sÃ¥ de bidrar till att dina patienter ser dig som ett mer lugnande varumärke, vilket Ã¥terigen tar udden ur läkarbesöket.  

 

Hur man utformar en hälsologo 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv hälsologotyp är frågan hur du gör en sådan? I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka dem var för sig.


Hyr en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har en dÃ¥lig rykte för att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som kände att de blev lurade. Industristandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Och även om du har pengar att avvara kan det vara svÃ¥rt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

Logogenie's logo maker

Om du inte har nÃ¥gra pengar över i budgeten för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ, har tekniken numera utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett logotypdesignverktyg online som logogenie. 

I vÃ¥r digitala era handlar designprogramvara mindre om dina händers tekniska skicklighet och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med digitala logotypmakare är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 

 

Vi har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ att hitta din mall är det första steget. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 

 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

 

Huvudsakliga bilder
Företagsnamn och slogan
Font och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Text- och bildplacering
Lägga till nya ikoner
Layering (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

 

Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns mÃ¥nga av de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, inklusive träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkors, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Om du vill använda mer avancerade tekniker har vi skrivit en snabb nybörjarguide om hur du använder Logogenie. Den förklarar alla nyanser i Logogenie-gränssnittet, bland annat hur du redigerar enskilda aspekter av basbilden, ändrar vissa färger men inte andra, och hur du fulländar din typografi. 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en logotyp pÃ¥ professionell nivÃ¥ pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiell licensiering för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för evigt. 

Och även om designmallen fungerar bra för nybörjare fÃ¥r du bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 

 

Kolla in våra andra artiklar

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

Brev- och monogramlogodesign: Varför blir de alltmer populära år 2024

```html Att ha en distinktion i varumärket bidrar till företagens framgÃ¥ng. När det gäller logodesign är bokstavslogotyper eller monogramlogotyper utmärkta verktyg för att spegla ditt varumärkes elegans, relevans, enkelhet och minnesvärdhet.  Om du söker en kraftfull närvaro pÃ¥ din marknad är bokstavslogodesign av största vikt. Dagens inlägg kommer att belysa attraktionen hos bokstavslogotyper...

Läs mer
Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x