Börja utforma din logotyp

Att använda former för att utforma logotyper: Känslorna bakom cirklar, fyrkanter med mera

Publicerad: 2020-07-14

Vad känner du när du tittar pÃ¥ en cirkel? Varför verkar en kvadrat sÃ¥ skrämmande? Hur leder ett triangelmönster till fler affärer? 

Grafisk design, och logotypdesign i förlängningen, är konsten att kommunicera genom bilder. Utan ord lägger man en tung börda pÃ¥ det visuella — varje färg, storlek och form du väljer mÃ¥ste säga nÃ¥got om din varumärkesidentitet och affärsstil. 

Är ditt varumärke roligt och avslappnat eller seriöst och högklassigt? Istället för att förklara dig själv med slogantext som folk kanske inte läser, kan du genom att välja rätt former kommunicera din varumärkespersonlighet snabbare och mer effektivt. Genom att utnyttja undermedvetna associationer och magkänsla kan formerna i din logotyp förklara ditt varumärke bättre än din elevator pitch. 

Men hur ska du kunna känna till de känslomässiga konnotationerna av varje form om du inte är grafisk formgivare? Läs bara den här guiden! Nedan tar vi en titt pÃ¥ de tio vanligaste formerna och bildstilarna och förklarar vad de betyder pÃ¥ en undermedveten nivÃ¥. 

 

Cirklar

 

Hur du namnger ditt företag

 

Cirklar (tillsammans med ovaler och äggformer) är nÃ¥gra av de mest populära formerna i logotypdesign, och det är viktigt att förstÃ¥ varför. Det mänskliga ögat följer instinktivt linjer, ett koncept som de flesta fotografer utnyttjar (känt som “ledande linjer”). Med cirklar slutar linjen aldrig, vilket ger betraktaren en känsla av fullständighet eller sammankoppling. 

Det passar de flesta varumärkens intentioner, som vill skapa en känsla av gemenskap och lÃ¥ta sina logotyper “bjuda in” människor att ansluta sig till dem. Att använda en cirkel för att rama in hela logotypen gör detta perfekt — allt verkar mer enhetligt, och tittarna’ ögonen gÃ¥r naturligt runt och runt, vilket drar in dem. 

Cirklar kan ocksÃ¥ användas i mindre skala, till exempel ett polka-dot-mönster i bakgrunden. PÃ¥ detta sätt kan cirklar förmedla lekfullhet eller rolighet — kom ihÃ¥g att cirklar fÃ¥r ögat att gÃ¥ runt och runt, som en dans, sÃ¥ de fÃ¥r varumärket att kännas mer avslappnat och roligt. 

 


Spiraler

 
 

Hur du namnger ditt företag

 

Spiraler behÃ¥ller alla egenskaperna hos cirklar — i synnerhet den "dragande insikten" — men tar dem till nästa nivÃ¥. Istället för att vara avslappnade och avslappnade som vanliga cirkulära logotyper är spiraler mer energiska, ibland till och med till fel. I extrema fall kan spiraler vara hypnotiserande eller till och med svindlande, vilket är till hjälp för vissa varumärken men skadligt för andra. 

Spiraler fungerar bäst för varumärken som vill framstÃ¥ som dynamiska och livliga. De svindlande effekterna undergräver de avslappnande effekterna, sÃ¥ spiraler bör bara väljas med omsorg. Varumärken som försöker framstÃ¥ som “lättsamma” bör undvika dem. 

 

Trianglar

 

Hur du namnger ditt företag

 

Trianglar är mÃ¥ngsidigare än andra former och har olika egenskaper beroende pÃ¥ vilket hÃ¥ll de är vända Ã¥t. Tänk pÃ¥ dem som pilar och rikta dem Ã¥t det hÃ¥ll som bäst representerar ditt varumärke. 

Trianglar som vetter uppÃ¥t, eller pyramider, är de vanligaste. Pyramider är en symbol för arkitektonisk stabilitet och ger en känsla av säkerhet, styrka och hÃ¥llbarhet. De visar ocksÃ¥ pÃ¥ framgÃ¥ng genom att de pekar uppÃ¥t och ger en känsla av auktoritet — det är därför de är vanliga för vetenskapliga, religiösa och juridiska varumärken. 

Högervända trianglar antyder att man rör sig framÃ¥t och betecknar framsteg eller hastighet. Omvänt representerar vänstervända trianglar att man rör sig bakÃ¥t. Även om de inte är sÃ¥ vanliga kan de passa bra för varumärken som handlar om historia, minne eller nostalgi. 

Trianglar som är vända nedÃ¥t är lite oroväckande — de ser ut som om de kan tippa över när som helst. Vissa varumärken kan dock använda detta till sin fördel om de vill framstÃ¥ som annorlunda, udda eller esoteriska. 

 

Rektanglar och fyrkanter

 

Hur du namnger ditt företag

 

Rektanglar, inklusive fyrkanter, är ett uttryck för stabilitet och representerar mod och styrka. Detta sker dock pÃ¥ bekostnad av lekfullhet och rolighet — rektangulära former är ganska intetsägande, om inte rent ut sagt trÃ¥kiga — sÃ¥ pÃ¥ ett sätt är de motsatsen till cirklar. 

Oftast används rektanglar som ramar runt andra logotypelement, ofta bara ett företagsnamn för att framhäva formaliteten. Fyrkanter utnyttjar denna effekt till fullo, eftersom jämnheten mellan sidorna förstärker konnotationerna av hÃ¥llbarhet (men gör dem ännu mer intetsägande). 

Casual-varumärken bör hÃ¥lla sig borta frÃ¥n fyrsidiga former i stället för mer finurliga mönster. Rektanglar och fyrkanter passar bäst för formella branscher som juridiska eller finansiella branscher, och kan bidra till att legitimera företag som har svÃ¥rt att bli tagna pÃ¥ allvar, som de inom den spirande cannabisindustrin.  

 

Kurvor, vågor och rundade hörn

 

Hur du namnger ditt företag

 

Precis som cirklar fÃ¥r kurviga linjer och vÃ¥gor ögonen att dansa, vilket gör att logotyperna framstÃ¥r som roligare och mer fantasifulla. De har en livfullhet som ger en ungdomlig energi till logotypdesign, även för gamla och Ã¥lderdomliga företag. 


Det fina med kurvor är att du kan implementera dem i annan design för att lägga till en viss lekfullhet. LÃ¥t’t ex säga att du har en formell fyrkantig logotyp, som beskrivs ovan. Om du är orolig för att vara för stel kan du mjuka upp logotypen genom att använda rundade hörn i stället för spetsiga hörn. Du behÃ¥ller fortfarande de flesta av de stabila konnotationerna frÃ¥n kvadrater, men med lite mindre stelhet. 


Ju fler kurvor du lägger till, desto mer lekfull framstÃ¥r din design. Prova att lägga till dem stegvis för att hitta den perfekta balansen mellan professionalism och rolighet som passar din varumärkesidentitet. 

 

Skarpa vinklar och punkter

 

Hur du namnger ditt företag

 

SvÃ¥ra vinklar och spikar är en favoritteknik i de bästa logotyperna inom sport och framstÃ¥r som aggressiva eller till och med hotfulla, vilket passar bra för skarpa varumärken och varumärken som är direkt pÃ¥tagliga. 


Med tanke pÃ¥ att ögat instinktivt följer linjer verkar skarpa vinklar störande för betraktaren, pÃ¥ gott och ont. För aggressiva varumärken ger detta logotyperna en energirik, uppfriskande känsla, men de kan vara oroväckande om ditt varumärke är ute efter nÃ¥got lugnare. 


Använd skarpa vinklar sparsamt, annars kan din logotyp bli störande. Precis som med kurvor kan du använda skarpa vinklar i varierande grad för att skapa den perfekta balansen mellan avslappnande och energigivande. Med andra ord, om du är orolig för att din logotypdesign är för sömnig, kan du använda skarpa vinklar eller spikar för att ge den lite liv. 

 

Vertikala linjer

 

Hur du namnger ditt företag

 

Tyvärr är det inte tekniskt sett en form, men genom att använda en serie upprepade vertikala linjer kan man manipulera betraktarens ögon för att framkalla specifika känslomässiga reaktioner, precis som med former. 


Eftersom vertikala linjer fÃ¥r ögonen att röra sig uppÃ¥t och nedÃ¥t kan de användas för att förmedla välstÃ¥nd och framgÃ¥ng, som segment i ett linjediagram. Beroende pÃ¥ utformningen kan de till och med framstÃ¥ som auktoritära, som fängelsegaller. 
MÃ¥nga ordmärkeslogotyper — logotyper som helt enkelt är företagets namn — leker med vertikala linjer eftersom de passar naturligt ihop med bokstäverna i namnet. Om ditt företagsnamn till exempel har mÃ¥nga L:n eller T:n är det lätt att förlänga dessa bokstäver till nÃ¥got mer konstnärligt utan att stjäla uppmärksamheten frÃ¥n själva namnet. 

 

Horisontella linjer

 

Hur du namnger ditt företag

 

Som vertikala linjer skapar upprepade horisontella linjer ocksÃ¥ känslomässiga konnotationer som en form. Skillnaden är dock att istället för att representera framgÃ¥ng och välstÃ¥nd, representerar horisontella linjer balans och status quo.Liksom jordens horisont lugnar dessa linjer tittarna och försäkrar dem om att allt är jämnt. 


Horisontella linjer fungerar bäst för företag som vill framstå som jordnära. Det är en lugnande bild, även om den är lite tråkig. Roliga och ungdomliga varumärken kanske väljer något mer dynamiskt, men varumärken som erbjuder något nytt eller experimentellt kan använda horisontella linjer för att dämpa kundernas rädsla och normalisera sig själva.

 

Abstrakta och icke-grundläggande former

 

Hur du namnger ditt företag


Det finns ett oändligt antal former. Du kan kombinera redan existerande former för att skapa nya, lägga till hur många sidor som helst och ändra det som redan finns för att göra nya saker. Med andra ord kan du uppfinna en helt ny form för ditt varumärke, och det är helt okej.

När det gäller former som inte är grundläggande är det bäst att bryta ner dem till deras kritiska element: raka linjer, kurvor, skarpa kanter, rundade kanter, vÃ¥gor osv. samt vilken riktning de gÃ¥r i. Vi har redan diskuterat de känslomässiga konnotationerna av vart och ett av dessa element, sÃ¥ du kan i princip skapa och anpassa dina egna med hjälp av dessa byggstenar. 

Du kan till exempel ha stabiliteten och formalismen i en rektangell logotyp, men lägga till gigantiska spikar som sticker ut i hörnen för att göra den mer dynamisk och uppmärksammad. Var inte rädd för att vara kreativ. 

Varje varumärkesidentitet är unik med sina egna specifika mÃ¥l och bekymmer, för att inte tala om sin egen speciella mÃ¥lgrupp. Ibland finns de idealiska formerna för din logotyp ännu inte, och det är upp till dig att skapa den frÃ¥n grunden. Det är därför vi rekommenderar att du bryter ner den till dess enkla komponenter, sÃ¥ att du bara använder de delar du behöver. 

 

Hur man gör en logotyp 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingÃ¥r i en effektiv logotyp är frÃ¥gan hur du gör en logotyp. I huvudsak har du tvÃ¥ alternativ: anlita nÃ¥gon som designar den Ã¥t dig eller designa den själv. BÃ¥da har sina egna fördelar och nackdelar, sÃ¥ lÃ¥t oss undersöka bÃ¥da individuellt. 


Anlita en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller frÃ¥n en byrÃ¥, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ pÃ¥ sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dÃ¥ligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, sÃ¥ om nÃ¥gon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Men även om du har pengar att avvara kan det dessutom vara svÃ¥rt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt omrÃ¥de, sÃ¥ det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du mÃ¥ste vara säker pÃ¥ att hitta en designer som bÃ¥de förstÃ¥r din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

Logogenie's logo maker

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ, har tekniken numera utvecklats sÃ¥ att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online som logogenie. 

I vÃ¥r digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med online logo makers är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch frÃ¥n rullgardinsmenyn. 


Vi’har kategoriserat vÃ¥ra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, sÃ¥ att hitta din är det första steget. VÃ¥r algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 

 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

Huvudbilder
Företagets namn och slogan
Typsnitt och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Placering av text och bilder
Lägga till nya ikoner
Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

Du kan välja frÃ¥n vÃ¥rt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, bland annat träd med regnbÃ¥gsblad, sköldkammar, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp pÃ¥ bara nÃ¥gra minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 

Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare, fÃ¥r du bättre resultat om du läser upp nÃ¥gra grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vÃ¥r blogg för speciella designtips, direkt frÃ¥n expertdesigners. 

 

Kolla in våra andra artiklar

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Ai Logo Generation: Förändrar framtiden för onlinedesign av logotyper med AI

Att designa och skapa en logotyp är en trÃ¥kig, tankeväckande process som kräver tiotals timmar för att omvandla abstrakta idéer till konkreta linjer, mönster och färger. Inte längre! Med artificiell intelligens (AI) som lÃ¥ngsamt (och säkert) tränger in i varje aspekt av det moderna livet har design och skapande av logotyper och andra visuella element blivit en enkel och tillfredsställande resa. Att sÃ...

Läs mer
5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

5 Effektiva marknadsföringsstrategier för ditt byggföretag

En smart marknadsföringsstrategi är avgörande, även för ett byggföretag. En marknadsföringsstrategi hjälper dig inte bara att fÃ¥ kunder; den kan lösa mÃ¥nga av dina affärsproblem.   En framgÃ¥ngsrik marknadsföringsstrategi ger dig klarhet kring ditt mÃ¥l; den gör det möjligt för teamet att fokusera pÃ¥ det mÃ¥let och göra samordningen enklare. Dessutom hjälper den dig att övervinna de hin...

Läs mer
Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Vad är en responsiv logotyp och varför är den viktig för ditt företag?

Det är obestridligt. Storlekarna på våra skärmar krymper, och mobila enheter tar snabbt över den globala marknaden. Den omfattande användningen av smartphones och surfplattor har skapat värdefulla nya kanaler för marknadsföring. Men det är tydligare än någonsin att en one size fits all-ansats till mobil logodesign inte längre räcker i den digitala reklamutrymmet. Responsiva logotyper löser denna utm...

Läs mer
Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

Hur du använder photoshop för att redigera din vektorlogotyp på några minuter!

När du arbetar med grafik kommer du troligen att hamna i Photoshop vid något tillfälle. Adobe Photoshop är kanske den mest kända och populära grafikdesignprogramvaran i världen och som sådan har den varit en branschledare i årtionden. Det betyder inte att det är lätt att lära sig att använda det. Eller att använda det är intuitivt. M&ari...

Läs mer

Skapa en AI-genererad logotyp nu

Du måste ange ditt företagsnamn.
x