Börja utforma din logotyp

Att använda former för att utforma logotyper: Känslorna bakom cirklar, fyrkanter med mera

Publicerad: 2020-07-14

Vad känner du när du tittar på en cirkel? Varför verkar en kvadrat så skrämmande? Hur leder ett triangelmönster till fler affärer? 

Grafisk design, och logotypdesign i förlängningen, är konsten att kommunicera genom bilder. Utan ord lägger man en tung börda på det visuella — varje färg, storlek och form du väljer måste säga något om din varumärkesidentitet och affärsstil. 

Är ditt varumärke roligt och avslappnat eller seriöst och högklassigt? Istället för att förklara dig själv med slogantext som folk kanske inte läser, kan du genom att välja rätt former kommunicera din varumärkespersonlighet snabbare och mer effektivt. Genom att utnyttja undermedvetna associationer och magkänsla kan formerna i din logotyp förklara ditt varumärke bättre än din elevator pitch. 

Men hur ska du kunna känna till de känslomässiga konnotationerna av varje form om du inte är grafisk formgivare? Läs bara den här guiden! Nedan tar vi en titt på de tio vanligaste formerna och bildstilarna och förklarar vad de betyder på en undermedveten nivå. 

 

Cirklar

 

Hur du namnger ditt företag

 

Cirklar (tillsammans med ovaler och äggformer) är några av de mest populära formerna i logotypdesign, och det är viktigt att förstå varför. Det mänskliga ögat följer instinktivt linjer, ett koncept som de flesta fotografer utnyttjar (känt som “ledande linjer”). Med cirklar slutar linjen aldrig, vilket ger betraktaren en känsla av fullständighet eller sammankoppling. 

Det passar de flesta varumärkens intentioner, som vill skapa en känsla av gemenskap och låta sina logotyper “bjuda in” människor att ansluta sig till dem. Att använda en cirkel för att rama in hela logotypen gör detta perfekt — allt verkar mer enhetligt, och tittarna’ ögonen går naturligt runt och runt, vilket drar in dem. 

Cirklar kan också användas i mindre skala, till exempel ett polka-dot-mönster i bakgrunden. På detta sätt kan cirklar förmedla lekfullhet eller rolighet — kom ihåg att cirklar får ögat att gå runt och runt, som en dans, så de får varumärket att kännas mer avslappnat och roligt. 

 


Spiraler

 
 

Hur du namnger ditt företag

 

Spiraler behåller alla egenskaperna hos cirklar — i synnerhet den "dragande insikten" — men tar dem till nästa nivå. Istället för att vara avslappnade och avslappnade som vanliga cirkulära logotyper är spiraler mer energiska, ibland till och med till fel. I extrema fall kan spiraler vara hypnotiserande eller till och med svindlande, vilket är till hjälp för vissa varumärken men skadligt för andra. 

Spiraler fungerar bäst för varumärken som vill framstå som dynamiska och livliga. De svindlande effekterna undergräver de avslappnande effekterna, så spiraler bör bara väljas med omsorg. Varumärken som försöker framstå som “lättsamma” bör undvika dem. 

 

Trianglar

 

Hur du namnger ditt företag

 

Trianglar är mångsidigare än andra former och har olika egenskaper beroende på vilket håll de är vända åt. Tänk på dem som pilar och rikta dem åt det håll som bäst representerar ditt varumärke. 

Trianglar som vetter uppåt, eller pyramider, är de vanligaste. Pyramider är en symbol för arkitektonisk stabilitet och ger en känsla av säkerhet, styrka och hållbarhet. De visar också på framgång genom att de pekar uppåt och ger en känsla av auktoritet — det är därför de är vanliga för vetenskapliga, religiösa och juridiska varumärken. 

Högervända trianglar antyder att man rör sig framåt och betecknar framsteg eller hastighet. Omvänt representerar vänstervända trianglar att man rör sig bakåt. Även om de inte är så vanliga kan de passa bra för varumärken som handlar om historia, minne eller nostalgi. 

Trianglar som är vända nedåt är lite oroväckande — de ser ut som om de kan tippa över när som helst. Vissa varumärken kan dock använda detta till sin fördel om de vill framstå som annorlunda, udda eller esoteriska. 

 

Rektanglar och fyrkanter

 

Hur du namnger ditt företag

 

Rektanglar, inklusive fyrkanter, är ett uttryck för stabilitet och representerar mod och styrka. Detta sker dock på bekostnad av lekfullhet och rolighet — rektangulära former är ganska intetsägande, om inte rent ut sagt tråkiga — så på ett sätt är de motsatsen till cirklar. 

Oftast används rektanglar som ramar runt andra logotypelement, ofta bara ett företagsnamn för att framhäva formaliteten. Fyrkanter utnyttjar denna effekt till fullo, eftersom jämnheten mellan sidorna förstärker konnotationerna av hållbarhet (men gör dem ännu mer intetsägande). 

Casual-varumärken bör hålla sig borta från fyrsidiga former i stället för mer finurliga mönster. Rektanglar och fyrkanter passar bäst för formella branscher som juridiska eller finansiella branscher, och kan bidra till att legitimera företag som har svårt att bli tagna på allvar, som de inom den spirande cannabisindustrin.  

 

Kurvor, vågor och rundade hörn

 

Hur du namnger ditt företag

 

Precis som cirklar får kurviga linjer och vågor ögonen att dansa, vilket gör att logotyperna framstår som roligare och mer fantasifulla. De har en livfullhet som ger en ungdomlig energi till logotypdesign, även för gamla och ålderdomliga företag. 


Det fina med kurvor är att du kan implementera dem i annan design för att lägga till en viss lekfullhet. Låt’t ex säga att du har en formell fyrkantig logotyp, som beskrivs ovan. Om du är orolig för att vara för stel kan du mjuka upp logotypen genom att använda rundade hörn i stället för spetsiga hörn. Du behåller fortfarande de flesta av de stabila konnotationerna från kvadrater, men med lite mindre stelhet. 


Ju fler kurvor du lägger till, desto mer lekfull framstår din design. Prova att lägga till dem stegvis för att hitta den perfekta balansen mellan professionalism och rolighet som passar din varumärkesidentitet. 

 

Skarpa vinklar och punkter

 

Hur du namnger ditt företag

 

Svåra vinklar och spikar är en favoritteknik i de bästa logotyperna inom sport och framstår som aggressiva eller till och med hotfulla, vilket passar bra för skarpa varumärken och varumärken som är direkt påtagliga. 


Med tanke på att ögat instinktivt följer linjer verkar skarpa vinklar störande för betraktaren, på gott och ont. För aggressiva varumärken ger detta logotyperna en energirik, uppfriskande känsla, men de kan vara oroväckande om ditt varumärke är ute efter något lugnare. 


Använd skarpa vinklar sparsamt, annars kan din logotyp bli störande. Precis som med kurvor kan du använda skarpa vinklar i varierande grad för att skapa den perfekta balansen mellan avslappnande och energigivande. Med andra ord, om du är orolig för att din logotypdesign är för sömnig, kan du använda skarpa vinklar eller spikar för att ge den lite liv. 

 

Vertikala linjer

 

Hur du namnger ditt företag

 

Tyvärr är det inte tekniskt sett en form, men genom att använda en serie upprepade vertikala linjer kan man manipulera betraktarens ögon för att framkalla specifika känslomässiga reaktioner, precis som med former. 


Eftersom vertikala linjer får ögonen att röra sig uppåt och nedåt kan de användas för att förmedla välstånd och framgång, som segment i ett linjediagram. Beroende på utformningen kan de till och med framstå som auktoritära, som fängelsegaller. 
Många ordmärkeslogotyper — logotyper som helt enkelt är företagets namn — leker med vertikala linjer eftersom de passar naturligt ihop med bokstäverna i namnet. Om ditt företagsnamn till exempel har många L:n eller T:n är det lätt att förlänga dessa bokstäver till något mer konstnärligt utan att stjäla uppmärksamheten från själva namnet. 

 

Horisontella linjer

 

Hur du namnger ditt företag

 

Som vertikala linjer skapar upprepade horisontella linjer också känslomässiga konnotationer som en form. Skillnaden är dock att istället för att representera framgång och välstånd, representerar horisontella linjer balans och status quo.Liksom jordens horisont lugnar dessa linjer tittarna och försäkrar dem om att allt är jämnt. 


Horisontella linjer fungerar bäst för företag som vill framstå som jordnära. Det är en lugnande bild, även om den är lite tråkig. Roliga och ungdomliga varumärken kanske väljer något mer dynamiskt, men varumärken som erbjuder något nytt eller experimentellt kan använda horisontella linjer för att dämpa kundernas rädsla och normalisera sig själva.

 

Abstrakta och icke-grundläggande former

 

Hur du namnger ditt företag


Det finns ett oändligt antal former. Du kan kombinera redan existerande former för att skapa nya, lägga till hur många sidor som helst och ändra det som redan finns för att göra nya saker. Med andra ord kan du uppfinna en helt ny form för ditt varumärke, och det är helt okej.

När det gäller former som inte är grundläggande är det bäst att bryta ner dem till deras kritiska element: raka linjer, kurvor, skarpa kanter, rundade kanter, vågor osv. samt vilken riktning de går i. Vi har redan diskuterat de känslomässiga konnotationerna av vart och ett av dessa element, så du kan i princip skapa och anpassa dina egna med hjälp av dessa byggstenar. 

Du kan till exempel ha stabiliteten och formalismen i en rektangell logotyp, men lägga till gigantiska spikar som sticker ut i hörnen för att göra den mer dynamisk och uppmärksammad. Var inte rädd för att vara kreativ. 

Varje varumärkesidentitet är unik med sina egna specifika mål och bekymmer, för att inte tala om sin egen speciella målgrupp. Ibland finns de idealiska formerna för din logotyp ännu inte, och det är upp till dig att skapa den från grunden. Det är därför vi rekommenderar att du bryter ner den till dess enkla komponenter, så att du bara använder de delar du behöver. 

 

Hur man gör en logotyp 

 

Nu när du har en uppfattning om vad som ingår i en effektiv logotyp är frågan hur du gör en logotyp. I huvudsak har du två alternativ: anlita någon som designar den åt dig eller designa den själv. Båda har sina egna fördelar och nackdelar, så låt oss undersöka båda individuellt. 


Anlita en designer

 

Professionella designers känner till alla tips, tricks och tekniker som vi har nämnt ovan, och lite till. När du anlitar en designer, frilans eller från en byrå, köper du deras expertis lika mycket som deras tid. 

Problemet är att ingen skicklig designer arbetar gratis. Den mest uppenbara nackdelen med att anlita en designer är kostnaden — duktiga designers tar hundratals eller till och med tusentals dollar för logotypdesign. 

Ibland kan du hitta billigare alternativ på sajter som Fiverr, men dessa sajter har ett dåligt rykte när det gäller att leverera vad de lovat, och det finns massor av före detta Fiverr-användare som känner sig lurade. Branschstandarden för en logotypdesign är runt 200 dollar, så om någon tar ut 5 dollar har du rätt att vara misstänksam. 

Men även om du har pengar att avvara kan det dessutom vara svårt att hitta rätt designer för dig. Grafisk design är ett kreativt område, så det finns otaliga konstnärliga stilar att välja mellan. Du måste vara säker på att hitta en designer som både förstår din vision och kan förverkliga den, men det kan ta tid. 

 

Designa en logotyp själv

Logogenie's logo maker

Om du inte har pengar över i din budget för en logotyp ska du inte misströsta. Även om du tidigare kanske hade begränsade alternativ, har tekniken numera utvecklats så att praktiskt taget alla kan designa sin egen logotyp med hjälp av ett verktyg för logotypdesign online som logogenie. 

I vår digitala era handlar designprogram mindre om dina händers tekniska färdigheter och mer om dina kreativa idéer. Du behöver inte behärska dina penseldrag eller blyertsskuggor — du behöver inte ens ha stadiga händer. Med online logo makers är allt du behöver en idé.

Logogenie, och andra designverktyg online, använder mallar för att göra designen snabb och enkel, även för nybörjare. Först väljer du din bransch från rullgardinsmenyn. 


Vi’har kategoriserat våra mallar efter de viktigaste branschernas behov och krav, så att hitta din är det första steget. Vår algoritm kommer sedan att generera de bästa valen för din bransch. 

 

Välj bara den du gillar och börja redigera. Du kan anpassa varje mall som du vill och göra dina val personliga för: 

Huvudbilder
Företagets namn och slogan
Typsnitt och typografi
Färgscheman
Text- och bildstorlekar
Placering av text och bilder
Lägga till nya ikoner
Skiktning (placera vissa bilder bakom eller framför andra)

Du kan välja från vårt interna bibliotek med över 200 ikoner. En snabb titt visar att det finns gott om de intellektuella bilder som vi nämnde ovan, bland annat träd med regnbågsblad, sköldkammar, böcker, examensmössor och mycket mer. 

 

Med hjälp av en DIY-logotyptillverkare som logogenie kan du skapa en professionell logotyp på bara några minuter. När du är klar kan du köpa alla behörigheter och kommersiella licenser för 24,90 dollar, vilket ger dig din logotyp för alltid. 

Men även om malldesignen fungerar bra för nybörjare, får du bättre resultat om du läser upp några grunder i grafisk design i förväg. Fortsätt läsa vår blogg för speciella designtips, direkt från expertdesigners. 

 

Kolla in våra andra artiklar

x