Börja utforma din logotyp

5 olika sätt att utforma en logotyp och varför du bör använda en logotyptillverkare

Publicerad: 2020-09-14

Olika sätt att utforma en logotyp


Du’är här för att du förstår vikten av logotypdesign. Logotypen är en av de viktigaste delarna i lanseringen av ett varumärke, om inte den viktigaste, och är företagets ansikte utåt, fångar kundernas uppmärksamhet - nuvarande och framtida -, skiljer sig från konkurrenterna och kommunicerar företagets mål.

Design av en logotyp för ditt företag är ett professionellt åtagande som inte bör tas lättvindigt. Det finns så många vägar att gå när man går vidare, från att använda vår pålitliga logotyptillverkare till anlita en frilansande designer, till att anordna en designtävling. Vi’är här för att reda ut förvirringen kring dessa val och den till synes skrämmande processen. Bara en liten ledtråd: processen behöver inte alls vara skrämmande. 

Ditt beslut kommer att baseras på mål, budget och tidsplan för ditt företags varumärkes- och logotyplansering. Det är viktigt att i slutändan ta hänsyn till dessa i början innan du väljer vilken väg du ska gå. Dessutom kan du hitta inspiration till logotypdesign från några av dina favoritföretag eller internationellt kända varumärken. Vi har till och med listat några här i vår artikel Brands of the World. Skärp dig i den stil du söker, inklusive grundläggande designelement, färgpalett, användning av negativa utrymmen och känslor samt hur man håller saker och ting enkla men ändå distinkta. Tänk på din målgrupp och dina konkurrenter - bara detta hjälper dig att komma fram till vilken stil du vill ha. 

Nu behöver du’bara ta reda på vilken designprocess som passar bäst för dina behov. Vi’kommer att gå vidare och beskriva olika alternativ i logotypdesignprocessen. 

 

Varför välja en logotyptillverkare?

 

Olika sätt att utforma en logotyp


Logotypmakare är ett enkelt, snabbt och kvalitativt val för logotypdesign av en rad olika skäl som vi beskriver nedan.

 

Mångfald

 
Verktyg för logotypframställning finns i olika kategorier och kombinationer beroende på bransch, vilket visar på en förståelse för designtrender som passar inom specifika yrken. Detta gör det lättare för användaren att välja de mallar som är mest tillämpliga för honom eller henne. Dessa färdiga mallar erbjuder idéer och inspiration som en introduktion till processen också. Det är ett utmärkt sätt att få idéer att flöda och att slutligen bestämma sig för stora beslut som rör ditt företags varumärke.

 

Användarvänligt


Processen att använda en logotyptillverkare är utformad för att vara användarvänlig för de flesta som inte är så bekanta med designprogram som Adobe CS. Verktygen är tänkta att vara sömlösa, lätta att använda och kräver mycket mindre tid än vad processen skulle ta om man anlitade en byrå eller designer. Steg för steg-anvisningar och tillgänglig hjälp är lätt att nå när du använder logotypframställaren, för att se till att du får exakt vad du behöver av tjänsten. 

 

En flytande process


Logotyptillverkare ger flexibilitet i designprocessen där användarna kan justera, anpassa och skräddarsy en vald logotypmall till specifika behov. Det finns ingen tidsbegränsning i designprocessen eftersom du arbetar ensam och enligt ditt eget schema. Så snart de slutliga besluten är fattade från din sida är den mest uppdaterade logotypen tillgänglig för dig omedelbart utan några möten, e-post, telefonsamtal eller utomstående perspektiv. 

 

Kontroll


Användarna har full kontroll över logotypdesignprocessen, även om den inte kräver samma färdigheter som en utbildad designer. Du kan skapa en logotyp precis som du vill ha den och du kan revidera logotypen tills du är nöjd med slutresultatet. Du bestämmer alla aspekter från början av processen till slutet, med hjälp om det behövs på vägen.

 

Bekvämlighet


Möjligheten att ha all information om din logotypdesign och andra produkter som valts för ditt företag sparad på ditt konto är en stor bekvämlighet. Många logotyptillverkare erbjuder andra tjänster som brevpapper, visitkort, professionella brevpapper, t-shirts och så mycket mer. 

 

Logogenie har 3 000 mallar för logotypdesign att välja mellan, i tjugo kategorier, med cirka 70 typsnitt och logotyper baserade på former, text eller ikoner. Det är möjligt att göra många ändringar, eftersom det inte finns någon gräns. Alla ändringar som görs sparas på ditt användarkonto, är omedelbara och kan laddas ner direkt. Startpaket för logotyper finns bara för 24,90 €, med tillägg som ändringar av din logotyp och olika filformat för olika tillämpningar som ligger mellan sju och femton euro. Exklusivitet är ett alternativ via köp för 144 € och rekommenderas för företag att ta för att säkerställa att deras logotyp är distinkt deras. Vi har en steg-för-steg-guide för att använda logotypframställaren här. 

 

Känner du dig fortfarande begränsad till den design som finns tillgänglig via logotyptillverkare eller är du bara nyfiken på andra sätt att navigera i processen? Låt oss gå igenom fler alternativ. 

 

Andra alternativ till logotypdesign

 

Hyra en frilansande designer

Olika sätt att designa en logotyp

 

Att anlita en frilansande designer innebär att man verkligen investerar i designerns utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet, där de navigerar i kaoset av logotypdesignens vågor för dig genom sina tränade ögon. Kommunikationsprocessen mellan dig och designern bör vara öppen, ärlig och avsiktlig.


Även om detta innebär att du’har möjlighet att komma ut med en skräddarsydd design, innebär det också att utgifterna går lite djupare. Att arbeta med en designer för att hitta rätt logotyp för ditt företag kan innebära att du måste arbeta igenom revideringar - det’är en tidskrävande process som kräver betydande fram och tillbaka. Ofta inkluderar frilansande grafiska designers två till tre revideringar i sin projektavgift och har kommunicerat sina arbetstider för när de är tillgängliga. 

Processen i sig själv kan ligga på flera hundra till tusentals kronor, så det är absolut viktigt att anlita rätt person för projektet. Vi’har skrivit om just den processen här och förklarat vikten av att kommunicera tydligt i en designbriefing och vidare när man arbetar direkt med designers. 

 

Hyr en designbyrå för att designa din logotyp

 

Olika sätt att utforma en logotyp

 

Om det ligger inom din budget kan du anlita ett designteam med full bemanning för att arbeta med logotypdesign, ytterligare varumärkesbyggande och marknadsundersökningar, vilket innebär att hela processen kan tas ur dina händer och läggas direkt i händerna på ett team av proffs. 

Trots den “frihet” som finns i att fokusera på andra aspekter av ditt företag snarare än din logotypdesign, är det viktigt att notera att byråer har arbetstider där de är tillgängliga för dig. Om något skulle dyka upp under designprocessen kan det finnas liten eller ingen flexibilitet när det gäller när du kan kommunicera viktiga saker om din logotypdesign. 

Det här är dessutom det dyraste alternativet, där projektet ofta börjar från 10 000 dollar. Om du’har budgeten och föredrar att låta andra drömma om ditt företags’varumärke kan detta vara ditt idealiska val. Tyvärr vet vi att företag som precis har börjat har ofta inte budget för att anlita en byrå.

 

Driva en tävling om logotypdesign

 

Olika sätt att utforma en logotyp

 

Designers från hela världen skulle kunna ge dig flera idéer för din framtida logotyp. Du sätter upp tävlingen, ger feedback och väljer ut vinnaren från en rad finalister. Paket för designtävlingar varierar från 299 till 1 299 dollar. 99Designs och 48 Hours Logo är plattformar som erbjuder möjligheten till designtävlingar. Båda är att föredra för vissa projekt, där48 Hours Logo är idealisk för projekt med enstaka logotyper. 99Designs fungerar bra för större projekt, t.ex. trycksaker, broschyrer, varumärkesarbete för mobilapplikationer, mockups för webbplatser och varumärkesarbete för sociala medier.

Samtidigt som detta är ett ganska spännande alternativ som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med många designers runt om i världen med olika bakgrunder, kräver det en hel del energi för att sätta upp och hantera tävlingen om logotypdesign. 

 

Använda ett program för logotypdesign för att designa din logotyp

 

Olika sätt att utforma en logotyp

 

Om du har erfarenhet av, kunskap om eller ett allmänt intresse för att lära dig designprogram, till exempel Adobe CS, kan detta vara din favoritväg. Reddit’rs ger det en chans och försöker landa en bestämd tid det tar att lära sig InDesign, men ärligt talat vet vi båda att allt beror på så många andra saker utanför din inlärningskurva. För företag som kräver färdigheter kring att använda dessa designprogram kan detta vara meningsfullt som en tids- och ekonomisk investering för att andra aspekter av ditt företag ska kunna gå framåt. Dessutom är det viktigt att notera kostnaden för Adobe Creative Cloud, med en årsavgift på 599,88 dollar eller en månadsavgift på 52,99 dollar.

 

Nu är det dags att utforma din bästa logotyp

Olika sätt att utforma en logotyp

 

Nu har du en allmän förståelse för hur du kan skapa en logotyp för ditt företag. Även om pris och timing är stora faktorer är det absolut viktigt för dig att hitta den perfekta lösningen för dina behov. Den här processen är verkligen betydelsefull, den’är enorm. Det’är ansiktet på ditt företag. Din logotyp är absolut värd investeringen. Denna designprocess är det första steget som ditt företag tar för att skilja sig från andra och glänsa bland konkurrenterna. 

Vi’har beskrivit de sätt på vilka logotyptillverkare, särskilt hur Logogenie, kan vara fördelaktiga för ditt företag i din logotypdesignprocess av en anledning: det’är flexibelt, användarvänligt och låter dig ta full kontroll över den viktigaste aspekten av den visuella identiteten för ditt företag. Låt våra designproffs utföra de svåra uppgifterna för att göra din designprocess sömlös.
 

Start design av din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

x