Börja utforma din logotyp

3 logotypformat som du behöver för att skapa ett varumärke

Publicerad: 2018-02-22

Gör olika versioner av din logotyp för att skapa ett varumärke

När du utformar en logotyp måste du förutse hur logotypen kommer att visas. Du kanske vill klistra den på din skåpbil eller företagsbil, du kanske vill skapa skyltar, du kanske vill infoga den på dina webbplatser. För alla dessa olika stöd behöver du olika logotyplayouter. Här är en översikt över de olika typerna av layouter som du kan behöva.

 
Börja designa din logotyp


Bara för att få en uppfattning, här är en snabb titt på vad stora företag som Channel och Waltdisney gör:

Chanel logo & Disney logo

 

Logotyper för webbplatser

När du tittar på webbplatser har du kanske redan lagt märke till att de flesta logotyper är i horisontellt format. Detta är för att menyraden högst upp på webbplatsen ska vara så tunn som möjligt så att webbplatsen inte blir för stor vertikalt. Problemet med höga logotyper är att det orsakar problem i vissa skärmupplösningar (responsivitet). I allmänhet är det en bra idé att ha en menyrad som är så liten som möjligt i höjdled så att den inte tar upp för mycket utrymme på din webbplats. Du behöver att besökarna kan se innehållet lätt och utan att behöva scrolla för mycket. Därför rekommenderas det starkt att använda horisontella format för att optimera utrymmet.


Ett exempel på en layout för en logotyp som integreras på en webbplats:

 exempel på en webbplats med logotyp som integrerats på en webbplats


Detta är skillnaden mellan en vanlig logotyp och en webbplatslogotyp:

Chanel-logotyp på webbplats



Logotyper för visitkort och andra pappersprodukter

Om du vill att dina visitkort ska se bra ut vill du ha två typer av layouter. På framsidan av ditt visitkort måste din logotyp vara tydlig och lättläst, på baksidan kan du bli lite mer kreativ. Logotypen på baksidan av ditt visitkort är oftast bara en påminnelse, men låt’s återkomma till det strax efteråt. Logotypen på framsidan av dina visitkort bör vara kort och med fet stil så att den är lätt att läsa, Detta är det första som dina kunder kommer att se, så se till att den har en anständig storlek. Undvik att krångla till logotypen med för mycket text på den här versionen, ditt företagsnamn räcker. Håll den så enkel som möjligt. Baslinjer under logotypen rekommenderas inte, eftersom de vanligtvis är skrivna i liten stil och inte kommer att vara till någon större nytta för dina kunder om de inte är tillräckligt läsbara. Beroende på hur mycket text du kommer att sätta på baksidan av dina kort kan du använda en större logotyp med din baslinje och din webbplats Url till exempel. En annan populär stil för baksidan av visitkorten är att använda din logotypikon på en färgad bakgrund. Detta ger dina kort lite mer smak genom att färgen på baksidan skiljer sig från färgen på framsidan.

Tip : Det är starkt rekommenderat att hålla framsidan av dina visitkort vit så att viktiga detaljer som din e-postadress och ditt nummer till exempel sticker ut.


Här’är en uppsättning brevpapper med olika logotypformat:

produkter med olika logotypformat

 

Logotyper för nyttofordon

Logotyper för nyttofordon är knepiga. Det beror verkligen på vilken typ av fordon du har. Men enligt min erfarenhet och vad jag har sett finns det minst tre olika typer av layouter och storlekar. Den första och viktigaste logotypen är den som alla kommer att se och som vanligtvis visas på din bildörr. Denna layout måste vara stor, tydlig och lättläst. Du bör inkludera din ikon, ditt företagsnamn och en extra rad som ditt telefonnummer eller din webbplats. Kom ihåg att använda feta, läsbara typsnitt så att människor lätt kan läsa texterna på avstånd. Nästa typ av logotyplayout är för baksidan eller framsidan av din bil, vanligtvis på stötfångaren eller på bakdörren om du har en skåpbil, ibland även på bakrutan. Detta logotypformat måste vara i ett horisontellt format som det för din webbplats. Om du har utrymme kan du lägga till ditt nummer eller din webbplats, men det är bäst att hålla det enkelt. De flesta företag använder också enkla texter för att förmedla ett budskap, till exempel en liten beskrivning med nyckelord av vad ditt företag gör. Se till att den är lättläst och inte för rörig.

 

Här är ett exempel på fordonsmärkning:

Logotyp på din tjänstebil


Designa din logotyp idag med logogenie och glöm inte att skapa flera filformat för ditt varumärkesbehov. du har tur! Med Logogenie kan du skapa så många logotypversioner som du vill och du behöver inte betala en extra cent
.  

Börja designa din logotyp

 

Kolla in våra andra artiklar

x